loading...
سینما باکس
آخرین ارسال های انجمن
عنوان پاسخ بازدید توسط
سری جدید تریلر درخواستی 2 214 classicman
موسیقی فیلم 10 490 sami_vito
درخواست تریلر جدید 2 217 classicman
موسیقی متن فیلم 11 364 sami_vito
درخواست تریلر 1 204 classicman
عجب 1 150 classicman
درخواست تریلر 1 210 classicman
درخواست همکاری با سینما باکس 0 211 classicman
درخواست تریلر 3 230 classicman
admin بازدید : 583 شنبه 09 دی 1391 نظرات (0)

ژانر : اکشن

کارگردان : Christopher McQuarrie

نویسنده : Lee Child ، Christopher McQuarrie

بازیگرانTom Cruise , Rosamund Pike and Richard Jenkins

لینک دانلود

Download  JACK REACHER 2012  trailer

 

نقد فیلم

 

شخصیت جک ریچر ، سالها بود که در مجموعه کتابهایی به نویسندگی لی چایلد، با ظاهری تنومند و مصمم ، خودنمایی می کرد. این شخصیت مرموز1 و عجیب توسط لی چایلد در سال 2005 خلق شد و پس از مدت کوتاهی به شهرت فراوانی رسید و پس از آن داستانهای دنباله دار فراوانی براساس این شخصیت خیالی خلق شد که می توان گفت همگی موفق بودند. امسال هم تصمیم گرفته شد تا این شخصیت تنومند در قالب یک فیلم سینمایی به طرفداران معرفی شود اما برای این نقش فردی را در نظر گرفتند که کمترین شباهت ممکن را به جک ریچر دارد. تام کروز نه بلندای قامت جک ریچر را دارد، نه اینکه تنومند و مستحکم است. با اینحال ظاهراً خودِ لی چایلد هم از این انتخاب نسبتاً راضی بود ( بهرحال او تام کروز است! ) و اعلام کرده بود که تام کروز می تواند با تلاش ، خودِ جک ریچر باشد.
داستان « جک ریچر » در شهر پیتسبورگ اتفاق می افتد. به تازگی در این شهر 5 نفر از شهروندان توسط یک تک تیرانداز ناشناس به قتل رسیده اند و موجی از نگرانی و وحشت، سرتاسر کشور را در برگرفته است. اداره پلیس پس از بررسی شواهد و سرنخ های این حادثه ، در نهایت به یک ارتشی سابق به نام جیمز بر ( جوزف سیکورا ) می رسد و بلافاصله وی را دستگیر می کند.
اما جیمز بر به تنها نکته ای که اشاره می کند این است که آنها می بایست « جک ریچر » را پیدا کنند و به فاصله کوتاهی پس از این درخواست ، سر و کله جک ریچر ( تام کروز ) پیدا می شود.
22ریچر به مانند جیمز ، یک ارتشی سابق است که در حال حاضر وضعیت خوبی ندارد. وی پس از ملاقات با وکیلِ جیمز به نام هلن رادین ( رزموند پیکه ) ، وارد جزییات پرونده قتل می شود که در ادامه باعث وقوع اتفاقات خطرناکی برای وی و وکیل مربوطه می شود.
تا پیش از اکران « جک ریچر » تمامی نگرانی سازندگان و طرفداران این بود که آیا تام کروز می تواند در قالب شخصیت جک ریچر پذیرفته شود یا خیر؟ اما مشکل اصلی « جک ریچر » نه تام کروز، بلکه فیلمنامه کهنه و خالی از خلاقیت اش می باشد که هیچ نشانی از نبوغ کریستوفر مک کواری در آن به چشم نمی خورد. متاسفانه علی رغم اینکه فرد توانایی به نام کریستوفر مک کواری ( نویسنده فیلمنامه مشهور « مظنونین همیشگی » که توانست اسکاری را هم بابت آن بدست آورد ) به عنوان نویسنده و کارگردان در این فیلم حضور دارد و انتظار می رفت که حداقل فرم محتوای «جک ریچر» کمی خاص تر از اکشن – کمدی های رایج هالیوودی باشد، اما این فیلمنامه بیش از حد کهنه و تکراری است و شوخی هایش هم تاریخ گذشته و بی مزه هستند.
جک ریچر در واقع شخصیتی است که کمترین قدرت جذب ممکن تماشاگر را در خود دارد. او مرموز هست ( کدام ضد قهرمان نیست؟! ) ظاهراً آه در بساط ندارد، در بخش مبارزات تن به تن کاملاً آموزش دیده و حرفه ای است و مهمتر از همه اینکه بذله گو و خوش زبان هم هست! مشاهده این شخصیت به عنوان کرکتر اصلی فیلم، بیش از هر اشکال دیگر فیلم، تماشاگر را دچار ناامیدی میکند. تماشاگر در هنگام تماشای جک ریچر، هیچ اطلاع دقیقی از وضعیت گذشته و کنونی این شخصیت 33بدست نمی آورد و در واقع می توان گفت که قهرمان داستان جک ریچر، گنگ ترین شخصیت فیلم است. جک در لحظاتی از فیلم می خنداند، در لحظاتی دیگر خود می شکند ( لحظات دراماتیک فیلم ) ، در لحظاتی دیگر چنان سنگ است که صاعقه هم بر آن اثری ندارد و در مجموع می توان گفت که ریچر فستیوالی از حالت های مختلف روحی است که در طول مدت زمان 2 ساعته فیلم ، بر پرده سینما خودنمایی می کند.
کریستوفر مک کواری ، یکی از بهترین و باهوش ترین نویسندگان هالیوود است که نویسندگی فیلمنامه های موفقی نظیر « مظنونین همیشگی » و « والکیری » در کارنامه اش به چشم می خورد. اما « جک ریچر » مسلماً یکی از بدترین تجربه های داستان نویسی مک کواری در دوران حرفه ای بوده است چراکه در اینجا ما با چیزی بیش از چند گره ساده داستانی ( مقایسه کنید با شاهکار مک کواری در « مظنونین همیشگی » ) و چند سکانس کمدی بی سر و ته و زائد ( پنهان شدن جک ریچر در میان مردمی که ایستاده اند و تکان نمی خورند یکی از این سکانس هاست )، نیست. مک کواری حتی با رسیدن به انتهای فیلم که تاثیرگذارترین فصل داستان است، باز هم هیچ سورپرایز خاصی برای تماشاگر ندارد و به راحتی هر آنچه را که مخاطب تا پیش از به انتها رسیدن فیلم، درباره پایان داستان حدس زده بود را به او تقدیم می کند؛ بی آنکه حسی تعلیقی برقرار شده باشد.
با اینحال اکشن 44فیلم در مقایسه با فیلمنامه عجیب و غریب « جک ریچر » ، قانع کننده تر است. سکانس های اکشن فیلم به اندازه کافی پر زد و خورد و جذاب است که بتواند تا حدودی تماشاگر را از فکر کردن به ضعف های فیلمنامه منصرف کند. تام کروز هنوز هم در این سن و سال، در سکانس های اکشن خوش می درخشد و در « جک ریچر » نیز حضور بسیار موفقی را تجربه کرده است. شاید به نوعی بتوان گفت که تام کروز ناجی این فیلم برای جلوگیری از سقوط آزاد بوده و قدرت ستاره ای خودش را به رخ هالیوود کشیده است. کروز در نقش ریچر راحت و قابل قبول است و از همان ابتدا شما را با خود همراه می کند. ریچارد جنکیس هم حضور موفقی را در فیلم تجربه کرده است اما متاسفانه فیلم تمرکز کاملش را بر روی شخصیت اصلی داستان قرار داده است ، به همین جهت این حضور موفق تا حدودی زیادی کاربردش را از دست داده است. خانم رزماند پیکه هم نقشی را ایفا می کند که به عنوان کلیشه می توان در تمام فیلمهای پلیسی تلویزیونی مشاهده کرد. او وکیلی است که برای اثبات خوبی ها می جنگد اما در میانه راه گذرش با دباغ خانه می افتد و اینجاست که نوبت قهرمان داستان می رسد که این خانم را از مهلکه نجات دهد و وی را مدیون خودش کند! رزماند پیکه به خوبی موفق شده این شخصیت خانم همیشه با چشمهای گرد شده را به تصویر بکشد.
« جک ریچر » یک تجربه ناامید کننده برای طرفداران لی چایلد و داستان معروف جک ریچر می باشد. مشخصاً تام کروز سنگین ترین وزنه این فیلم به حساب می آید که اجازه نداده فیلم یک سقوط کامل و بی نقص را داشته باشد، اما بهتر هست که سازندگان که به احتمال قوی، به دنبال ساخت ادامه این فیلم هم خواهند رفت، فکری به حال فیلمنامه سرتاسر تکراری و کهنه این اثر داشته باشند تا حداقل در قسمتهای بعدی بتوانند طرفداران « جک ریچر » را راضی کنند.


نقد از مووی مگ

 منتقد : میثم کریمی 

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نویسندگان
    نظرسنجی
    نظرتان در مورد مطالب سایت وقت نمایش چیست؟
    درخواست های کاربران

    برای درخواست موسیقی متن فیلم. تریلر. بیوگرافی و گالری عکس


    >>اینجا کلیک کنید<<

    ویژه
    جدول پخش 200 فیلم نوروز 92
    و معرفی سریال های آماده شده توسط شبکه های سیماdjango-unchained-leo.jpg
    آمار سایت
  • کل مطالب : 490
  • کل نظرات : 5
  • افراد آنلاین : 61
  • تعداد اعضا : 53
  • آی پی امروز : 274
  • آی پی دیروز : 24
  • بازدید امروز : 503
  • باردید دیروز : 640
  • گوگل امروز : 1
  • گوگل دیروز : 5
  • بازدید هفته : 503
  • بازدید ماه : 3,741
  • بازدید سال : 37,193
  • بازدید کلی : 310,364
  • کدهای اختصاصی